Støtte kontaktordninger


Indhent et konkret og uforpligtende tilbud...

 

STØTTEKONTAKT OG MENTOR ORDNINGER

 

Støttekontakten tilbyder skp-ordninger til både unge og voksne. Ordningernes form og indhold skræddersyes helt individuelt. Omfanget kan variere og tilrettelægges meget fleksibelt.

 

Skp-ordningen kan tilrettelægges helt individuelt og indeholder bl.a.:

 

•    Støttekontaktpersonordninger

•    Mentorordninger

•    Bostøtteordninger

•    Kørsels- og ledsageordninger

•    Relationsarbejde

•    Efterværn

 

 

UNGE UNDER 18 ÅR:

 

Støttekontaktperson § 52

 

 

Vores kerneydelse er støtte kontaktpersonsordning, dette er et helhedsorienteret tilbud.

Ordningernes form og indhold skræddersyes helt individuelt. Omfanget kan variere og tilrettelægges meget fleksibelt.

Ordningerne kan anvendes som alternativ til døgn- og botilbud, hvor den unge bor hjemme eller i egen bolig, men har behov for yderligere støtte. Støtteordningerne kan også have direkte behandlingsmæssigt sigte, hvor der arbejdes med eksponering i forhold til eksempelvis angsttilstande, socialtræning, færdighedstræning, botræning og meget andet.

Herudover morgenvækning, hente- og kørselsordninger, støtte til økonomi m.m.

Vi kan tilbyde et helhedsorienteret tilbud til unge med forskellige adfærds- og tilpasningsproblemer, på et mere massivt niveau end man normalt forbinder med sådan en ordning. De unge kan ofte være involveret i både misbrugsproblemer, kriminalitet, psykiske problemer, social -eller andre familiære belastninger. Vi arbejder på samtlige områder i den unges liv, f.eks. i klublivet, i nærområdet, i familien eller i forbindelse med fritidsaktiviteter m.m.

 

Vi arbejder så vidt muligt med alle der er en aktiv del af den unges liv. Vi arbejder 1 til 1 med den unge og skaber forandringer der giver et positivt og sundt livssyn. Gennem relationsarbejdet, personlig støtte, motiverende samtaler, samvær og tillid skaber vi trygge rammer. Så den unge får mulighed for at opnå egne mål samt at bygge bro mellem den unge, familien og samfundet.

 

 

EFTERVÆRN:

 

Efterværn § 76, stk. 2 og stk. 3 nr. 2

 

Vi tilbyder efterværn til unge over 18 år som har brug for ekstra støtte og behov for hjælp, motivation og fastholdelse til en stabil overgang til voksenlivet. Det kunne f.eks. være efter endt anbringelse på døgninstitution. De unge for en fast støtte kontaktperson, som er til rådighed for den unge 24 timer i døgnet. Støtte kontaktpersonen støtter og vejleder den unge i struktur i dagligdagen, job og uddannelse, det sociale netværk, hverdagens mange beslutninger og praktiske gøremål.

 

 

 

VOKSENOMRÅDET:

 

 

Støttekontakt person  § 85

 

 

Støtten tager altid udgangspunkt i borgerens forudsætninger og behov, således at vi, i samarbejde med borgeren, forsøger at tilrettelægge støtten i et tempo og i en kronologi, som borgeren føler sig tryg ved.

Vi har en stor bevisthed omkring de etiske spørgsmål, der melder sig, når man træder ind i et andet menneskes privatsfære, og har selvbestemmelse og medinddragelse som faste fokuspunkter i vore personalegruppe, således at vi bevarer en respektfuld tilgang til den enkelte borger, hvor validering og anerkendelse af borgerens perspektiv er i højsædet.

Vores erfaring med denne tilgang er, blandt andet, at borgerne ofte selv tager et stort medansvar for egen udvikling, og et ejerskab for den medinddragende proces, som over tid, gør dem i stand til at tage hånd om flere af deres udfordringer med et minimum af støtte.Kontinuitet er et nøgleord for os, da vi er bevidste om at forudsigelighed og stabilitet er en af hovedforudsætningerne for al udvikling. Derfor sætter vi en ære i at den eller de personer, fra vores team, der bliver tilknyttet en borger, følger denne borger igennem hele forløbet. Under ferie bruger vi gerne et par møder inden ferien til at introducere afløser, således at borgeren har mulighed for at vænne sig til afløseren.Der tages selvfølgelig hensyn til ønsker fra borger, angående køn og alder på afløseren og støttekontaktpersonen generelt.Vi har en holistisk tilgang til arbejdet med borgerne, således at støtten, i samarbejde med borgeren, tager højde for borgerens øvrige aktiviteter.I samtaler arbejder vi kognitivt med fokus på borgerens ressourcer, for at hjælpe borger til at opnå nye erkendelser, som vi afprøver i praksis, for på den måde at skabe nye mestringsstrategier og en øget motivation for udvikling hos borger.

 

 

Mentorstøtte § 31 b

 

Vi tilbyder mentorstøtte til borgere der er under § 31 b i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

 

Vores primære arbejdsområder er:

 

Mennesker med psykiske lidelser

Angst, stress og depressioner

Misbrugsproblemer

Misbrugsrelaterede problemer

Kriminalitet- Hjemløshed

Beskæftigelse

Ensomhed

Økonomiske udfordringer

X generations indvandrere over 18 år

Integration af flygtninge og indvandrere

Autismespektrumforstyrrelser. (ASF)

Manglende struktur og retning i livet generelt

Socialisering og netværksdannelse

Kontakt til offentlige instanser (møder, breve, mail, e-boks osv.)

 

 

FORÆLDRE:

 

§54 Støtteperson

 

Støttepersoner til forældre til anbragte børn.

Hvis I som forældre står overfor, at jeres barn skal anbringes udenfor hjemmet, skal kommunens børne og unge afdeling, tilbyde jer en støtteperson.

Det står i § 54 i Servicelovens bestemmelser om særlig støtte til børn og unge:

”Kommunen tilbyder forældremyndighedens indehaver en støtteperson i forbindelse med barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet.”

I kan som forældre få en støtteperson før anbringelsen finder sted, under selve anbringelsen samt i en kort periode efter at barnet eller den unge er kommet hjem igen. I kan frit vælge, om I ønsker at tage imod tilbuddet. Hvis I fortryder efter i første omgang at have takket nej, kan I altid vende tilbage og få en støtteperson alligevel.

 

Formål:

 

Formålet med støttepersonen er at støtte jer som forældrene. Støtten skal være til gavn for jer og dermed for barnet eller den unge. Indsatsen skal ligeledes være til gavn for samarbejdet mellem jer og jeres barns anbringelsessted.

Støttepersonen er uafhængig af kommunen, selv om vedkommende bliver aflønnet herfra. Kommunen fastsætter, hvor megen tid støttepersonen tilknyttes familien.

 

 

Støttepersonens opgaver:

 

Opgaverne aftales mellem forældrene og støttepersonen. Opgaverne kan f.eks. være:

At støtte jer i den svære situation, det er at få jeres barn anbragt.

At lytte og være der for jeres egen skyld.

At være med til at dække nogle behov, som I kan have som forældre under barnets anbringelse.

At være med til at styrke jeres kontakt og samarbejde med f.eks. kommunen og anbringelsesstedet.

At være til at styrke jeres involvering omkring barnet samt støtte jer i at fastholde kontakten med barnet.

At bidrage med viden om, hvilken regler Børne- og Familierådgivningen handler ud fra, og hvordan kommunen fungerer.

At deltage i møder og hjælpe med forberedelse og evaluering af et møde.

At hjælpe jer med at læse og forstå skriftligt materiale omkring anbringelsen

 

Dokumentation

 

Den leverede ydelse til borgerne er specifik og målbar - Ydelsen tager konkret udgangspunkt i de mål som kommunen beder os om at løse. Der arbejdes ud fra indsatsplaner. Der dokumenteres og effektmåles på indsatserne. Metoder og redskaber tilpasses individuelt til den enkelte borger, ud fra funktionsniveau og evt. diagnose. 

 

 

Børn og unge

 

Ved forløb med børn og unge, tilrettelægges indsatsen ud fra principperne bag ICS (Integrated Children’s system), med særligt fokus på barnets udviklingsmæssige behov:

 

Sundhedsforhold

Skoleforhold og læring

Fritidsforhold og venskaber

Udvikling og adfærd

Familieforhold - familierelationer

 

 

Voksne

 

Ved forløb med borgere over 18 år, tilrettelægges indsatsen ud fra principperne bag Voksenudredningsmetoden. Målene fra bevilgende myndighed (bestiller) indplaceres i undertemaerne:

 

Praktiske opgaver i hjemmet

Egenomsorg

Kommunikation

Mobilitet

Samfundsliv

Socialt liv

Sundhed